donderdag 16 maart 2017

Jezelf opnieuw uitvinden

JEZELF OPNIEUW UITVINDEN
MoveYourMarket zet The Soul Food Company terug op de kaart

Amsterdam, maart 2017.  Soms ontmoet je een ondernemer waarvan je direct zegt: ‘Zo, die zit echt op z’n plek! De onderneming is volledig in overeenstemming met de ondernemer. Compleet in balans. Daniëlle van den Stoom is zo’n ondernemer. Sinds 2010 runt zij The Soul Food Company, waarmee ze haar klanten leert gelukkig te worden met behulp van Ayurveda, Tarot en Chakraleer. In 2016 maakte Daniëlle een bijzondere ontwikkeling door. Samen met Ruud van der Splinter van MoveYourMarket zette zij haar eigen onderneming opnieuw op de kaart. Ik sprak met Daniëlle over de groei die zij als zelfstandig onderneemster doormaakte en de rol die Ruud van de Splinter daarin speelde.

Door Cick Geers

Daniëlle van den Stoom merkte begin 2016 dat er iets moest veranderen. The Soul Food Company was in 2010 ontstaan uit Daniëlle s eigen ervaring met de Ayurvedische levenswijze. Na een zware stressvolle periode in haar leven, waarin ze zocht naar geestelijke en lichamelijke balans en gezondheid, was het deze levensstijl die haar er weer bovenop bracht. ‘Ieder mens bestaat uit vijf natuurelementen: aarde, water, vuur, lucht en ether. Ik heb zelf ervaren hoe goed het voelt wanneer deze natuurelementen in balans zijn.  Dat kreeg ik voor elkaar door op te zoek te gaan naar mijn specifieke Ayurvedisch type. Daarop heb ik mijn voeding aangepast.  In het begin van The Soul Food Company richt Daniëlle zich vooral op het geven van Ayurvedische voedingsadviezen. Gaandeweg maakt ze zelf professioneel en persoonlijk een ontwikkeling door. ‘Ik heb gezien hoe de levensenergie door de chakra’s stroomt én heb via de Tarot inzicht gekregen in wat mijn energie verstoorde. Op basis daarvan heb ik mijn lifestyle aangepast.  Ik voelde me lichamelijk beter, ik werd energieker en zat beter in mijn vel. Deze holistische insteek, waarbij alles onlosmakelijk met elkaar is verbonden, wilde ik overbrengen aan anderen’, vertelt Daniëlle . Ze merkt echter dat de meeste klanten alleen bij haar komen vanwege de voedingsadviezen. ‘Dat ging wringen’, gaat de vriendelijke onderneemster verder. ‘Ik wilde immers meer doen voor mijn klanten, het begrip ‘Soul Food’ meer betekenis geven dan alleen voeding, maar het kwam er niet uit. Dat frustreerde me enorm, ik had het gevoel dat ik niet het juiste deed. Waarom trek ik niet de juiste klanten’?

Via een bevriende relatie ontmoet ze Ruud van der Splinter van MoveYourMarket. Het bedrijf is de specialist als het gaat om het optimaal uitlijnen van merk, uiting en verdienmodel. Van der Splinter werkt op basis van een bewezen succesvolle methode aan duurzame groei van Nederlandse MKB bedrijven. Het businesspotentieel van een organisatie wordt in kaart gebracht, waarna merk en verdienmodel coherent gemaakt worden. Deze strategische fase wordt opgevolgd door de fase waarin gerichte acties richting de markt worden uitgevoerd.

 ‘Ik ben wars van snelle marketingtrucs en zag best op tegen een samenwerking met een bureau dat termen gebruikt als business-development; geïntegreerde ontwikkeling van merk, commercie en business’, lacht Daniëlle. ‘Het stond voor mijn gevoel zover af van mijn gedachtegoed. Het klikte echter meteen tussen Ruud en de onderneemster. ‘Ruud doorzag direct wat het probleem binnen mijn bedrijf was. Mijn merk en dat waar ik voor sta stemde niet overeen met de manier waarop ik mijn geld verdiende’. MoveYourMarket start vervolgens samen met Daniëlle een traject waarin duidelijk moet worden waar Daniëlle goed in is en waar ze zich op moet focussen. ‘Ruud adviseerde me bij mezelf te blijven; ik ben mijn merk, ik ben The Soul Food Company’. Tijdens de intensieve samenwerking ontdekt Daniëlle dat haar website en haar Facebookpagina een onjuist beeld schetsen van dat waarvoor Daniëlle eigenlijk staat. ‘Ik moest veel meer de nadruk leggen op de samenhang en het verband tussen voeding en lifestyle. De holistische aanpak, de kracht van het gehele pakket en niet zozeer alleen de voeding. Dat staat veel dichter bij mijzelf, ik kan het geheel nu ook veel krachtiger brengen’.

Na een flinke opfrisbeurt van website en Facebookpagina, waarin de positionering van het merk ‘The Soul Food Company’ duidelijk neergezet wordt, merkt Daniëlle dat de associatie van de potentiële klanten met haar bedrijf verandert. ‘De aanpak van MoveYourMarket werpt haar vruchten af! Ik trek nu klanten die niet alleen maar voor een voedingsadvies komen. Ze staan open voor mijn totale aanpak. Ik kan echt zeggen dat mijn klanten nu beter bij mij passen. Ik doe nu waar ik echt goed in ben en, hartstikke belangrijk, ik ook gelukkig van word. Dat straalt af op mijn bedrijf en dat leidt tot een betere balans en duurzame groei’.

Over de samenwerking met MoveYourMarket is Daniëlle enthousiast. ‘Ruud zag wie ik was en wat bij mij paste. Hij liet me kijken naar mezelf en de marketingkracht daarvan te ontdekken. Hij liet mij mezelf opnieuw uitvinden en bracht het fundament terug onder mijn onderneming’.

Lees hier meer over The Soulfood Company

dinsdag 21 februari 2017

Klantwaarde management voor top-line groei


Klantwaarde management is een gestructureerde methode voor het realiseren van top-line groei. Het geeft inzicht in zowel de kwalitatieve als de financiële consequenties van commerciële activiteiten. Met het bepalen van de klantwaarde; de netto waarde van de op een klant behaalde en te behalen winsten in een gegeven tijdsperiode, kunt u goed bepalen wat de return on investment is op alle commerciële inspanningen.

In onze aanpak beschouwen we (toekomstige) klanten als belangrijke activa van een bedrijf. Door ontwikkeling van deze activa, vormen zij de basis voor top-line groei, waarbij het uiteindelijke doel is het optimaliseren van de totale klantwaarde.

Uit ervaring en onderzoek van MoveYourMarket blijkt dat over het algemeen bij bedrijven ongeveer 5 procent van de klanten, 40 procent van de omzet levert en als de belangrijkste klanten worden gezien. Kijken we naar winstgevendheid van het klantenbestand, dan blijkt een heel andere gemiddelde verdeling:
  • Slechts 20 procent van de klanten is bepalend voor de winstgevendheid
  • 60 procent van de klanten levert nauwelijks winst op
  • En 20 procent is verliesgevend. 
Het juiste perspectief op uw klantenbestand is belangrijk om de juiste beslissingen te kunnen nemen voor uw top-line groei.

Optimaliseren van klantwaarde
Gelukkig is de waarde van een klant niet statisch. Met activiteiten die gericht zijn op het verbeteren van retentie of op cross-selling en deep-selling kan deze worden vergroot. Echter, om de klantwaarde te verhogen moeten we ons verdiepen in wat er leeft bij onze klanten. Hiervoor is een gestructureerde aanpak en dialoog met klanten essentieel.

SalesFocus een gestructureerde aanpak
Het instrument wat MoveYourMarket inzet voor het bepalen en de ontwikkeling van klantwaarde, noemen we: SalesFocus. Met SalesFocus wordt individuele informatie over klanten geanalyseerd. De informatie hieruit wordt gebruikt voor klantwaarde segmentatie en ontwikkeling van klantstrategieën. SalesFocus geeft input voor ontwikkeling en activering van een merkpropositie; onder andere: definitie van een specifieke doelgroep, inzet van speciale marketing- & verkoopinstrumenten, uitbreiding van de productportfolio, aanpassing en toerekening van kosten en verbeteringen van de service.

Bij SalesFocus gaat het om ontwikkeling van klantwaarde voor top-line groei.
Stappen voor uitvoering
Stap 1: meten is weten
De eerste stap bestaat uit het bepalen en toewijzen van kosten en opbrengsten. Op basis van een activiteitenanalyse wordt bepaald welke kosten aan specifieke producten of klanten worden toegewezen. Naast het bepalen van klantwaarde wordt tijdens deze fase ook aandacht besteed aan het verwachte groeipotentieel (full potential) in het klantenbestand. Hierbij speelt de positionering van het merk een belangrijke rol.

Stap 2: Segmentatie
Het verkregen inzicht vormt de basis voor een eerste indeling van klanten. Deze segmentatie vraagt een goede balans tussen het zo nauwkeurig mogelijk groeperen en de praktische toepasbaarheid. De productportfolio wordt specifieker op de segmenten afgestemd en processen effectiever gericht op het verhogen van de winstgevendheid. Verliesgevende klanten worden geïdentificeerd en verbetermaatregelen uitgevoerd.

Stap 3: Evaluatie
Door middel van de juiste Key Performance Indicatoren (KPI´s) bepalen we of de beoogde doelstellingen daadwerkelijk worden gehaald, of dat moet worden bijgestuurd.

Met SalesFocus kunnen we onze focus richten op (potentiële) klanten die bijdragen aan het realiseren van top-line groei en tegelijkertijd de klantwaarde optimaliseren. Meer weten of SalesFocus ook kan bijdragen aan uw doelstelingen? Stuur een email naar: ruud@moveyourmarket.com of bel: 0202060830.

dinsdag 31 januari 2017

Merkproposities

In de marketingpraktijk zien we zoveel termen door elkaar gebruikt: propositie, positionering, slogan, pitch, merk, verdienmodel en iedereen verstaat er wel iets anders onder. De context brengt verheldering. In dit artikel gaan we in op het inzetten van merkproposities.

Een merkpropositie is bij ons een geïntegreerd geheel, bestaande uit:
  • Een voorstel of aanbod in termen van waarde (waardepropositie) en onderscheidend vermogen voor een specifieke doelgroep. 
  • Een gebalanceerde methode waarmee in ruil voor de te leveren waarde de organisatie geld verdient en kan groeien (verdienmodel)
  • Een specifieke commerciële set-up; positionering, distributie, prijs en communicatie (merk) waarmee een organisatie een specifieke doelgroep bereikt.
Dit komt overeen met wat strategiegoeroe Michael Porter zegt over waar een goede waardepropositie antwoord op moet geven:
  1. Welke klanten ga je bedienen? (welke eindgebruikers, welke kanalen)
  2. In welke behoeften ga je voorzien? (welke producten, diensten, kenmerken)
  3. Welke relatieve prijs biedt klanten een aanvaardbare waarde en het bedrijf een aanvaardbare winstgevendheid? (toeslagen, kortingen, low price versus premium).
Hoe zijn merkproposities zinvol?
Appels, een voetbalclub, een kunstenaar of een festival; het zijn allemaal merken. En allemaal hebben ze hun eigen doelen en manieren om zich te manifesteren. Om dit op een zo waardevolle, effectieve en inspirerende manier te doen, is een sterke verbinding tussen het merk, een waardepropositie en verdienmodel essentieel. Het is dan ook voor iedere organisatie de uitdaging om één of meerdere aantrekkelijke merkproposities te ontwikkelen die leiden tot intensieve en langdurige relaties met de klanten van het merk.

Wij ontwikkelen merkproposities, bijvoorbeeld om een bestaand merk te (her)activeren, om een nieuw merk te positioneren of om een hoofdmerk te versterken. Onze merkproposities zijn vaak gericht op het bereiken van nieuwe doelgroepen of het aanpassen van de kenmerkende eigenschappen (her-categorisatie) en het creëeren van nieuwe voorkeurposities in het brein van de doelgroepen.

Wanneer bijvoorbeeld een hoofdmerk met haar kernproduct of technische expertise en competenties meerdere oplossingen kan bieden voor verschillende vraagstukken bij verschillende doelgroepen, dan biedt het inzetten van verschillende merkproposities kansen om deze complexiteit te reduceren tot aanbiedingen van concrete producten of oplossingen met een (sub)merk.
Hieronder heb ik enkele voorbeelden waarbij het inzetten van merkproposities specifieke doelen dient:
  • Creëeren van andere voorkeurspositie in het brein van de doelgroep en kans op marktleiderschap (Cup a Soup van Royco/Unilever)
  • Hercategorisering bij verzadiging of problemen (Atag van keukenapparatuur naar kookmerk)
  • Bereiken van nieuwe doelgroepen (BMW serie)
  • Positioneren van een nieuw product (McChicken van Mc Donald)
  • Boosten van omzet en winst (Beertender van Heineken)
  • Mogelijkheden voor concrete invulling van samenwerkingen (Senseo van Douwe Egberts en Philips))
  • Verbreding portfolio (Lexus van Toyota)
Welke doelen kunt u bereiken met het inzetten van merkproposities?


woensdag 28 december 2016

Strategische focus

Strategische focus maakt duidelijke hoe we onze concentratie (moeten) verleggen van dingen doen naar impact maken en hoe we in deze informatie economie alleen succesvol kunnen zijn door ons te onderscheiden.


De route naar success ligt niet in meer productiviteit, maar in betere onderscheiding.

In 1993 lanceerde Continental Airlines een nieuwe lowbudget luchtvaartmaatschappij, Continental Lite. Deze luchtvaartlijn ging de concurrentie aan met enkele zeer succesvolle prijsstunters, zoals Southwest Airlines. Continental Lite had echter vele voordelen: een groot en kapitaalkrachtig moerderbedrijf; lage tarieven en frequent vliegverkeer in vergelijking tot andere lowbudgetluchtvaartmaatschappijen; overstappen zonder je baggage op te halen en toegewezen zitplaatsen. Het klonk perfect. Maar twee jaar later en zo’n 150 miljoen dollar lichter maakte Continental Lite zijn laatste vlucht.

Waarom mislukte deze veelbelovende luchtvaartmaatschappij? In één van zijn beroemdste artikelen in Harvard Business Review, “Wat is strategie”, schreef Michael Porter dat de fout lag bij gebrek aan strategische focus. In een uiterst concurrerende markt wilde Continental Lite zowel fullservice als lowbudget bieden. Reisbureaus regelde de fullservice, maar dit was eigenlijk te duur voor de lowbudgetvluchten en daarom werd de commissie voor de reisbureaus op alle vluchten geschrapt. Continental Lite was niet in staat de voordelen voor frequent flyers te handhaven en moest daarom de voordelen voor leden schrappen op alle vluchten. Op overstapvliegvelden liepen vluchten vaak vertraging op door het overbrengen van baggage, iets waar concurrerende prijsstunters geen last van hadden. Het resultaat: irritatie bij reisbureaus, teleurgestelde klanten en vertragingen. Porter zag de benadering van Continental Lite als een ‘spagaat in strategische posities’. Het werd een hopeloos falen omdat er ja werd gezegd op te veel dingen. Continental betaalde een hoge prijs voor zijn gebrek aan strategische focus.

Wat is uw strategische focus?

dinsdag 22 maart 2016

Digital branding, always on


Zo’n 25 jaar na de commerciële introductie van het world wide web is internet meer dan een plaats waar websites worden getoond. Met de opkomst en continue uitbreiding van webbased applicaties en social media gaat het nu meer dan ooit om communicatie en betrokkenheid.

Het web gaat verder dan marketing… Het biedt kansen waar nog maar weinig bedrijven effectief gebruik van maken. Bij de opkomst van het web en de eerste commerciële websites was er feitelijk nog geen sprake van communicatie. Een website was een kopie van de manier waarop merken in een één-op-veel aanpak hun boodschap schreeuwden naar de markt. En nog steeds gebruiken veel ondernemers en marketeers het web als een variant van radio, televisie of gedrukte media. Online is nog steeds te vaak gericht op ‘zenden’. Het gaat dan vooral om: waar, wanneer en hoe vaak.

Met de ontwikkelingen van technologie en de nieuwere toepassingen op internet ontstonden ook de eerste vormen van echte online communicatie. Het ‘zenden’ van de boodschap veranderde door mogelijkheden voor interactie. In een nog eenvoudig communicatieproces werd de klant betrokken. Daar hield het echter niet mee op. Ontwikkeling van webbased applicaties en inzet van verschillende sociale media zorgden niet alleen voor verdergaande communicatie, maar ook voor de integratie van bedrijfsprocessen. Er ontstaan nieuwe vormen van samenwerking en communicatie door mogelijkheden voor verdieping van relaties tussen klanten onderling en tussen de klanten en de organisatie achter het merk. De essentie van de communicatie is verschoven van een één-op-veel naar een veel-op-veel proces en naar het delen en gezamenlijk ontwikkelen van relevante informatie.

De macht is bij de klant
De onderneming zal zich meer en meer moeten richten op het verdienen van aandacht door betrokkenheid en deelname aan het communicatieproces. In dit proces zal de onderneming directe toegevoegde waarde moeten bieden door bijvoorbeeld het delen van relevante informatie en haar merk als baken moeten laten fungeren. Dit stelt niet alleen andere eisen aan marketing en merkontwikkeling, maar ook aan de manier waarop de organisatie moet omgaan met het communicatieproces.

Always-on
Traditionele marketing werkte op basis van planning en uitvoering van campagnes, maar dit sluit nu niet meer aan bij het leven van de klant. De klant laat zich niet plannen. Onder invloed van de huidige mogelijkheden van het web en de verschillende mediavormen zijn mensen en bedrijven doorlopend ‘connected’. Always on. Dit beïnvloedt de verwachtingen die mensen hebben van merken en hun organisaties.

Als je ‘s avonds een tweet plaatst over de vlucht die je hebt geboekt of de factuur van je mobiele abonnement, dan verwacht je een snelle reactie.

Alleen reageren op een tweet of post is allang niet meer voldoende. Succesvolle web-interactie is probleemoplossend en geïntegreerd met de overige kanalen. Meer dan de helft van berichten over een merk wordt buiten kantooruren geplaatst, terwijl de overgrote meerderheid van de bedrijven en topmerken niet structureel actief is na werktijd. Hoeveel organisaties zijn always-on?

Invloed
Marketing en segmentatie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Segmentatie is echter niet meer statisch. Behoeften zijn niet constant en gedrag van klanten is veranderlijk. Acceptatie en sociale druk van groepen spelen een belangrijke rol bij de klant. Het is essentieel voor bedrijven en merken om te onderkennen hoe belangrijk de invloed van bepaalde mensen kan zijn in verschillende sociale groepen. En hoe makkelijk nieuwe concurrenten in de markt aandacht kunnen krijgen.

Digital branding
Always-on, invloed en verdiende aandacht bieden merken geweldige kansen. Maar het stelt ook eisen aan de manier waarop organisaties hun digitale branding hebben ingericht. De manier waarop zij met hun merken omgaan in de digitale wereld is steeds meer bepalend voor hun succes. Niet alleen waar het gaat om de inzet van de juiste instrumenten, maar vooral voor wat betreft mentaliteit. Van campagnes naar dialoog. Van respons naar interesse. Van commerciële informatie naar toegevoegde waarde. Van nine-to-five naar always-on.

Wilt u uw digitale branding goed aanpakken, bel 020 2060830 of email ons info@moveyourmarket.com

dinsdag 8 maart 2016

Kansen voor internationalisering


Nederlands succes
Nederlandse bedrijven doen het goed op buitenlandse markten. Dit is niet zo vreemd, gezien de geschiedenis van Nederland en haar open economie. Ruim 20% van het Nederlandse middenbedrijf is internationaal actief. Meestal gaat het om export (53%) of import (47%) van goederen of diensten. Ruim de helft van deze bedrijven heeft zelfs een eigen vestiging of joint venture in het buitenland: 40% werkt samen met een buitenlandse partner en outsourcet een deel van zijn productieproces.

Internationalisering
Internationalisering draagt bij veel van de internationaal actieve middenbedrijven in belangrijke mate bij aan het resultaat. Zo haalt bijna 40% van hen meer dan 50% van hun omzet uit buitenlandse markten. Daarbij blijkt wel dat 60% van deze buitenlandse omzet uit Europa komt. Aangezien tussen de landen van de Europese Unie de meeste handelsbarrières zijn opgeheven, is dat logisch. Echter, juist daardoor krijgen deze internationaal actieve bedrijven ook steeds meer met nieuwe concurrentie uit deze landen te maken. 


Groeikansen
Groeikansen op buitenlandse markten zijn vooral buiten Europa te vinden, bijvoorbeeld in Noordoost Amerika, India en in het Midden Oosten. Hier zijn voor Nederlandse bedrijven nog enorme groeikansen. Een belangrijke voordeel voor Nederlandse bedrijven is dat in deze regio´s positieve associaties met Nederland bestaan. Dit heeft onder andere met onze rijke historie in handel met deze gebieden te maken. Vooral ons innovatievermogen staat hoog in het vaandel.

Stimulering Nederlandse topsectoren
Het Kabinet heeft negen topsectoren aangewezen. Dit zijn sectoren waarin Nederland wereldwijd sterk is: agro & food, tuinbouw & uitgansmaterialen, high-tech materialen & systemen, energie, logistiek, creatieve industrie, life sciences, chemie en water. Nederlandse MKB-ondernemers spelen een belangrijke rol in deze topsectoren door innovatieve activiteiten. Speciaal voor MKB-ondernemers biedt het ministerie van Economische Zaken vijf instrumenten aan ter ondersteuning:
  1. Haalbaarheidsstudies
  2. R&D-samenwerkingsprojecten
  3. InnovatiePrestatieContracten (IPC’s)
  4. Kennisvouchers
  5. Inhuren hooggekwalificeerd personeel.
Bottlenecks 
Ondanks de ondersteuning van de overheid, zien we de volgende bezwaren als het gaat om het pakken van kansen in het buitenland.
  1. Veel ondernemers denken dat ze dit wiel helemaal alleen moeten uitvinden
  2. Door gebrek aan informatie maken bedrijven niet altijd optimaal gebruik van marktkansen die zich aandienen
  3. Het internationaliseringsproces succesvol managen vergt kennis die niet altijd aanwezig is
  4. Het ontbreekt vaak aan de juiste partners in het buitenland en deze relaties zoeken en managen vereist teveel energie.
Oplossingen
MoveYourMarket ondersteunt Nederlandse technologiebedrijven op een informatieve en praktische manier met hun entree en ontwikkeling van waarde voor hun merken in het buitenland. Lees er hier meer over

maandag 18 januari 2016

Webstrategie voor digitale branding

In onze blog van 6 december 2015 bespraken we waaraan u kunt denken ter voorbereiding van uw website op digitale branding. In dit blog geven we een praktische aanpak voor het formuleren van een webstrategie en de keuze voor een online mediamix. Met de dynamiek van internet betekent dit innoveren, meten en aanpassen, maar wel op basis van een doordachte aanpak.


Online is een belangrijk onderdeel van het merkbeleid geworden. Maar er is digitaal zoveel mogelijk, dat je expert moet zijn om uit alle beschikbare mogelijkheden en ontwikkelingen een goede keuze te maken. Een keuze, waarbij resultaten van te voren niet precies ingeschat kunnen worden, maar waarvan wel vooraf kan worden vastgesteld of ze meer of minder past bij uw doelgroep en merk.

Ontwikkeling in stappen
Een eerste vereiste bij een webstrategie is om vanuit een consistente merkpropositie te werken. Ook voor het maken van een goede keuze en een passende integratie van verschillende online media. Een goede manier om uw webstrategie te bepalen is om de volgende stappen te volgen.

Stap 1 Bepaal de strategische uitgangspunten
Digitale branding doet u op basis van een heldere strategische focus:
  1. Focusgroep: op welke actuele en toekomstige klantengroepen richten we onze merk- en business activiteiten?
  2. Klantwaarde: wat doen we voor de focusgroep, wat bieden we aan en hoe gaan we met ze om
  3. Communicatie: hoe bieden we onze portfolio aan, met welk merk en via welke kanalen
  4. Verdienmodel: hoe zorgen we voor loyaliteit en dat de gecreëerde waarde zich financieel vertaalt in omzet en winst?
Met een heldere strategische focus, heeft u de context voor uw webstrategie. Al is een webstrategie uitsluitend gericht op uw online communicatie, deze zal uiteraard wel moeten aansluiten bij uw offline onderdelen.

Stap 2 Bepaal uw primaire doestelling voor digitale branding
Wilt u nieuwe klanten aantrekken? Nieuwe bezoekers naar uw website leiden? Online orders ontvangen? Of wilt u kennis overdragen en uw reputatie als expert vestigen? Wat is uw belangrijkste doelstelling? Daarbij is de inzet van online media ook altijd afhankelijk van de mogelijkheden op het gebied van technologie. Digitale merkinstrumenten als ‘zoekmachine adverteren’ en ‘zoekmachine optimalisatie’ moeten ontwikkeld worden in relatie tot andere online media. Dit geldt ook voor concepten zoals ‘marketing 2.0’ en ‘web 2.0’, die betrekking hebben op de eigenschappen van de media en de rol van de gebruiker(s). Een optimale webstrategie houdt daarom rekening met gebruikersinteractie, uw doelstellingen en technische mogelijkheden.

Stap 3 Selecteer online media die passen bij uw strategische uitgangspunten
Naast een corporate website, een e-commerce website en links van en naar websites van derden, zijn er de laatste jaren veel online mediamogelijkheden voor digitale branding bijgekomen. Met name door de toename van het gebruik van Sociale Media zijn verschillende online media uitgegroeid tot zeer effectieve kanalen, zoals:
  1. E-mailmarketing: een vorm van direct marketing waarbij door middel van e-mail commerciële boodschappen naar een doelgroep worden gestuurd
  2. Commercial Trailers©: een korte promotiefilm waar in het kort wordt vermeld wat het product of een dienst inhoudt.
  3. Kennismarketing: de onderneming profileert zich als expert en onderscheidt zich door het delen van kennis van de concurrentie via bijvoorbeeld whitepapers, webinars, workshops en blogs
  4. Social Media Networking: een verzamelbegrip voor online platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen, waarbij het gaat om interactie en dialoog tussen de gebruikers
  5. Video Landing Page marketing: een webpagina waarin een video is opgenomen die verschijnt wanneer iemand klikt op een link 
  6. Online enquêtes: een manier van online onderzoek, waarbij gebruik wordt gemaakt van een vragenlijst, die aan meerdere personen worden voorgelegd
  7. Banner campagnes: een grafische reclame-uiting op het internet. Door op een banner te klikken wordt een pagina geopend waar meer informatie over het geadverteerde te vinden is.
  8. Blogs: een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig wordt bijgehouden
  9. Keyword Profiles©: een webpagina op internet dat gespecialiseerd is op een specifiek zoekwoord en waarop men informatie vindt over het onderwerp en kan doorklikken naar de corporate website 
  10. Zoekmachinemarketing: het specialisme dat webpagina's vindbaar maakt bij zoekmachines, ook wel bekend onder de Engelse term Search Engine Optimization (SEO)
  11. Affiliate marketing: een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners belonen voor de gegenereerde verkopen of leads die deze heeft aangeleverd door onder andere advertenties op hun website. 
Figuur 1. Mogelijke combinaties en samenhang online mediamix

Voor effectieve digitale branding kijken we naar mogelijke combinaties en samenhang, zie figuur 1 hierboven.

Hieronder vindt u een schema met enkele voorbeelden, waarin het relatieve effect onderling wordt vergeleken op vier verschillende digitale branding strategieën:
  1. Creëren van merk ervaring (experience)
  2. Genereren van verkeer naar uw website (traffic)
  3. Conversie naar online orders (sales)
  4. Versterken van de loyaliteit van uw doelgroep (loyalty).
Online media voor digitale branding
Experience
Traffic
Sales
Loyalty
Corporate website (informatief)
+++
+
+
+++
E-commerce website
+
+
+++
+++
Corporate website linkbuilding
+
+++
++
+
E-mail marketing
++
+++
+++
+++
Commercial trailers© (video marketing)
+++
+
++
+
Kennis marketing
+++
++
+
++
Social media networking
+++
++
+
+++
Video Landing Page marketing
+++
+++
+++
+
Enquêtes
+++
++
+
+++
Banner campagnes
++
+++
+
+
Blogs
+++
++
+
+++
Keyword Profiles©
+
+++
++
+
Zoekmachines marketing
++
+++
+++
+
Affiliate marketing
+
+++
+
+















                   Figuur 2. Relatieve belang van online media per digitale merkstrategie

Afhankelijk van uw primaire doelstelling selecteert u de media die het best passen. Naarmate het aantal (+) plussen toeneemt is het medium beter geschikt voor het doel. Uiteraard is dit relatief omdat elk medium in meer of mindere mate bijdraagt aan alle digitale branding. Zo is bijvoorbeeld e-mail marketing geschikt voor meerdere doelen afhankelijk van de content die verstuurd wordt.

Samenvattend 
Om uw webstrategie te bepalen en een keuze te maken voor uw online mediamix, zijn een aantal stappen essentieel. Niet als éénmalig project, maar als een continu traject van meten en leren, van aanpassen en optimaliseren. Uw markt en onderneming staan immers niet stil. 
  1. Bepaal uw strategische uitgangspunten
  2. Bepaal wat uw primaire doelstelling
  3. Selecteer online media
  4. Stel meetbare resultaten per medium vast
  5. Implementeer de organisatorische en technische voorwaarden
  6. Voer uit, meet en optimaliseer.
Met deze opzet voor een webstrategie heeft u een basis set-up die klopt en afgestemd is op uw doelstellingen. Optimalisatie vindt plaats in de praktijk, op basis van meetresultaten. Internet is en blijft zeer dynamisch. Blijf dus vooral innoveren, meten en aanpassen, maar wel op basis van een doordachte aanpak.

Wilt u een effectieve webstrategie ontwikkelen? Neem dan nu contact op: ruud@moveyourmarket.com, 020 2060830