dinsdag 8 maart 2016

Kansen voor internationalisering


Nederlands succes
Nederlandse bedrijven doen het goed op buitenlandse markten. Dit is niet zo vreemd, gezien de geschiedenis van Nederland en haar open economie. Ruim 20% van het Nederlandse middenbedrijf is internationaal actief. Meestal gaat het om export (53%) of import (47%) van goederen of diensten. Ruim de helft van deze bedrijven heeft zelfs een eigen vestiging of joint venture in het buitenland: 40% werkt samen met een buitenlandse partner en outsourcet een deel van zijn productieproces.

Internationalisering
Internationalisering draagt bij veel van de internationaal actieve middenbedrijven in belangrijke mate bij aan het resultaat. Zo haalt bijna 40% van hen meer dan 50% van hun omzet uit buitenlandse markten. Daarbij blijkt wel dat 60% van deze buitenlandse omzet uit Europa komt. Aangezien tussen de landen van de Europese Unie de meeste handelsbarrières zijn opgeheven, is dat logisch. Echter, juist daardoor krijgen deze internationaal actieve bedrijven ook steeds meer met nieuwe concurrentie uit deze landen te maken. 


Groeikansen
Groeikansen op buitenlandse markten zijn vooral buiten Europa te vinden, bijvoorbeeld in Noordoost Amerika, India en in het Midden Oosten. Hier zijn voor Nederlandse bedrijven nog enorme groeikansen. Een belangrijke voordeel voor Nederlandse bedrijven is dat in deze regio´s positieve associaties met Nederland bestaan. Dit heeft onder andere met onze rijke historie in handel met deze gebieden te maken. Vooral ons innovatievermogen staat hoog in het vaandel.

Stimulering Nederlandse topsectoren
Het Kabinet heeft negen topsectoren aangewezen. Dit zijn sectoren waarin Nederland wereldwijd sterk is: agro & food, tuinbouw & uitgansmaterialen, high-tech materialen & systemen, energie, logistiek, creatieve industrie, life sciences, chemie en water. Nederlandse MKB-ondernemers spelen een belangrijke rol in deze topsectoren door innovatieve activiteiten. Speciaal voor MKB-ondernemers biedt het ministerie van Economische Zaken vijf instrumenten aan ter ondersteuning:
  1. Haalbaarheidsstudies
  2. R&D-samenwerkingsprojecten
  3. InnovatiePrestatieContracten (IPC’s)
  4. Kennisvouchers
  5. Inhuren hooggekwalificeerd personeel.
Bottlenecks 
Ondanks de ondersteuning van de overheid, zien we de volgende bezwaren als het gaat om het pakken van kansen in het buitenland.
  1. Veel ondernemers denken dat ze dit wiel helemaal alleen moeten uitvinden
  2. Door gebrek aan informatie maken bedrijven niet altijd optimaal gebruik van marktkansen die zich aandienen
  3. Het internationaliseringsproces succesvol managen vergt kennis die niet altijd aanwezig is
  4. Het ontbreekt vaak aan de juiste partners in het buitenland en deze relaties zoeken en managen vereist teveel energie.
Oplossingen
MoveYourMarket ondersteunt Nederlandse technologiebedrijven op een informatieve en praktische manier met hun entree en ontwikkeling van waarde voor hun merken in het buitenland. Lees er hier meer over

2 opmerkingen:

  1. Graag je cijfer van 80% van de middenbedrijven aan het exporteren specificeren. Mooi om dit te roepen maar dit cijfers is mij onbekend. Eerder wel sprake van 8 - 10%. Ik zie je reactie graag tegemoet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Evert Jan voor je reactie. Een slip van de pen. Het is ruim 20%. Bronnen zijn: "MKB 2025 Naar een sterker MKB van ING, 2015" en "CBS".

    BeantwoordenVerwijderen