donderdag 6 december 2018

Van klant naar ambassadeur


Wat als u al uw klanten de beste kwaliteit zou kunnen bieden, zonder uw huidige IT(legacy) te moeten vervangen? Wat als al uw medewerkers een nauwkeurig en actueel beeld zouden hebben van hun klant, zelfs als ze nog nooit eerder persoonlijk contact hebben gehad? En, wat als u precies op het juiste moment een probleem voor een klant kan oplossen en niet alleen haar dank krijgt, maar ook haar vertrouwen?

Dan, zou u dat de volgende keer opnieuw moeten kunnen doen, en elke keer daarna.



Het is inmiddels niet meer bijzonder om de verwachtingen van klanten te overtreffen. Om boven het maaiveld uit te komen moeten we een stap verder gaan. Dan komt het erop aan of we op toekomstige behoeften kunnen anticiperen en in staat blijken onze klanten te cultiveren van passieve gebruikers van onze producten en diensten, tot actieve ambassadeurs die ons zonder voorbehoud aanbevelen aan hun relaties en vrienden.

We weten dat, om de beste klantbetrokkenheid te realiseren, we de klantinteractie op alle niveau´s moeten innoveren. Dit kan met behulp van digitale technologie. Technologie die de meeste bedrijven mogelijk voor een deel al in huis hebben. Waar het om gaat is dat die technologie data en gegevens op grotere schaal beschikbaar maakt voor medewerkers, zodat zij beter onderling kunnen samenwerken en betere beslissingen kunnen nemen.

Kansen
De enorme keuze mogelijkheden en steeds betere dienstverlening van allerlei aanbieders maken het tot een enorme uitdaging om klanten terug te laten keren. De concurrentiedruk is hoger dan ooit. Allerlei sociale netwerken, mobiele applicaties en e-commerce portals hebben, ook met uw klanten, voortdurend interactie. Daarom is iedere interactie die u met uw klant heeft zo belangrijk en een kans om indruk te maken. Als uw klanten uw kantoor binnenkomen, uw callcenter bellen, online ondersteuning zoeken of van een medewerker een e-mail ontvangen, verwachten ze consistente hoogwaardige en gepersonaliseerde diensten en antwoorden op hun vragen.

Perceptie
Te vaak verwachten klanten een superieure service, maar ontvangen deze niet. Ontbreken van actuele data, gebrekkige mogelijkheden voor samenwerking en verouderde IT zouden in de weg kunnen zitten. Misschien richt het bedrijf zich op automatisering en kostenreductie, terwijl de klanten op maat gemaakte services en een snellere respons op hun vragen willen.

Een onderzoek van Bain & Company wijst op nog een andere oorzaak: sommige organisaties denken dat ze al een superieure service bieden, hun klanten zijn het daar echter niet altijd mee eens.


Bain & Company survey of 400 companies and their customers highlights the gap between company and customer perceptions of superior service.

Verbeter de klantbetrokkenheid
Om klantbetrokkenheid te vergroten gaat het erom klantervaringen te ontwikkelen die aansluiten bij de verwachtingen die klanten hebben en de positie van uw bedrijf. Meestal betekent dit dat de werkwijze van informatie verzamelen en het bedienen van klanten moet worden verbeterd. Dat kan door middel van het herinrichten en digitaliseren van werkprocessen en integrate van bestaande data-systemen. Uit vele mogelijkheden gaan we hieronder dieper in op drie specifieke acties. Het succesvol combineren van alle drie leidt tot betere klantbetrokkenheid, productievere organisatie en vergroot marktaandeel.
- Overtreffen van klantverwachtingen
- Ontwerpen van uitzonderlijke klantervaringen
- Anticiperen op veranderende klantbehoeften.

Overtreffen van klantverwachtingen
Als eerder gezegd: als u van uw klanten meer dan passieve gebruikers van uw producten of diensten wilt maken, dan is het van essentieel belang om uw aanbod voortdurend te evolueren naarmate uw relatie met uw klanten groeit en zich verdiept.

De eerste stap is het identificeren van activiteiten welke cruciaal zijn voor positieve ervaringen en van gedrag dat klanten onnodig of ongepast vinden. Ontwikkel vervolgens digitale kanalen, zoals social  en mobiel, die voor veel klanten toch al een voorkeur is voor interactie en creëer consistente content gericht op het verbeteren van klantervaringen. Houdt daarbij de balans tussen een optimale bedrijfsproductiviteit en het creëren van uitzonderlijke klantervaringen goed in de gaten. Zorg er, achter de schermen, tegelijkertijd voor dat werkprocessen aansluiten op de klantinteractie, optimaal zijn ingericht en gedigitalisseerd. Dit bevordert samenwerking, vermindert dubbel werk en voorkomt fouten veroorzaakt door handmatige stappen. En, het vermindert frustraties van klanten en medewerkers.

Ontwerpen van uitzonderlijke klantervaringen
Alles wat u doet om uw bedrijf aantrekkelijker te maken, draagt bij aan het creëren van klantbetrokkenheid. Betrokkenheid bouwt voort op de emotionele respons van elke directe en indirecte interactie en ervaring die klanten hebben met uw producten, diensten en medewerkers. Dit begint al voordat de klant een bewuste intentie ontwikkelt om te kopen en gaat ook lang na de koop door. Voor maximaal effect moeten klantinteracties relevant, gepersonaliseerd en consistent zijn, maar ook geschikt voor verschillende kanalen, zoals in de winkel, internet en mobiel.

Begin met herontwerp van de werkprocessen, end-to-end met de klant in gedachten. Zorg voor oplossingen die waarde bieden, geen frustraties. Intuïtieve, informatierijke en visuele ervaringen, consistent over de verschillende kanalen maken het voor klanten eenvoudiger om zich betrokken te voelen met uw bedrijf en merk en een relatie op te bouwen wanneer en hoe zij dat willen.

Anticiperen op veranderende klantbehoeften
Stelt u zich de impact voor van uw bedrijf als u uw klanten aangenaam zou kunnen verrassen, anticiperend op hun veranderende behoeften. Door gerichte, op maat gemaakte ervaringen te bieden, profiteert u van de voordelen van aanzienlijk verbeterde betrokkenheid, meer business en minder frustratie. Als u zou weten hoe de verwachtingen van klanten veranderen, zou u dan uw processen herinrichten om aan die verwachtingen te voldoen en deze te overtreffen?

Om snel te kunnen inspelen op veranderingen dient de organisatie wendbaar te zijn. Dit betekent dat werkprocessen snel en effectief kunnen worden aangepast. Daarbij is het van belang om de juiste data beschikbaar te hebben om goede algoritmen te kunnen ontwikkelen die van data interessante informatie maakt. Dit levert ons waardevolle aanwijzingen en soms zelfs voorspellingen over klantgedrag. Zo kunnen we probleemgebieden identificeren en oplossen en nieuwe groeimogelijkheden ontdekken. Snelle en flexibele digitalisering integreert bestaande bedrijfsapplicaties, verlaagt operationele kosten en zorgt ervoor dat we een breed scala aan communicatiekanalen en -apparaten van klanten bereiken. Essentieel om direct in te kunnen spelen op hun veranderende behoeften.

Samenvatting
De kosten van het niet blij maken van klanten, of erger nog, het frustreren van hen met onpersoonlijke services, niet direct oplossen van problemen en lange wachttijden, kan leiden tot falen. Daarnaast blijkt dat veel klanten meer willen dan alleen een product of dienst. Ze willen zich goed voelen als ze communiceren met uw medewerkers. Ze willen ervaringen met uw organisatie die hun goede beslissing om met uw bedrijf zaken te doen bevestigd. En ze willen een relatie dat persoonlijk, ondersteunend en wederzijds verrijkend aanvoelt.

Uitzonderlijke interacties met uw bedrijf genereren positieve buzz en een krachtig mond-tot-mond netwerk. Geweldige ervaringen maken gelukkige klanten die praten over de producten waar ze van houden. Een dienst die hen echt helpt hun werk te doen, of een probleem dat werd opgelost met individuele aandacht en flexibiliteit. Deze klanten worden ambassadeurs en een virtuele verkoopkracht voor uw bedrijf.

De interactie tussen bedrijven en hun klanten is steeds meer waar het echt om gaat. Bedrijven die zichzelf opnieuw uitvinden en zich hieraan aanpassen, verhogen hun omzet en winstgevendheid en veroveren marktaandeel. Ze begrijpen dat klantenbetrokkenheid voortkomt uit een combinatie van emotie en rede. En ze verleggen de nadruk van bedrijfssystemen naar klantbetrokkenheid ontwerp. Interacties moeten flexibeler, vrijer en transparent. Want klanten bepalen hoe en wanneer ze met u willen werken.

Maak elk contactmoment tot een boeiende en optimale ervaring.

Wilt u uw klantbetrokkenheid optimaliseren? Lees meer over onze aanpak of neem contact met ons op: ruud@moveyourmarket.com of 0202060830

zondag 28 oktober 2018

IT-legacy remt optimale klantbetrokkenheid


Steeds meer grotere organisaties lopen aan tegen de grenzen van hun IT-systemen. 70 tot 80 procent van het beschikbare IT-budget gaat op aan het beheer van systemen zodat weinig overblijft voor het optimaliseren van klantervaring en verbeteren van informatie-intensieve bedrijfsprocessen. Hierdoor stagneert de door IT mogelijk gemaakte innovatie die deze organisaties voorheen juist onderscheidde van hun concurrenten.




De toename in klantinteractiviteit, omnichannel-transacties en marketing automation vraagt om actuele informatie. Deze enorme informatiebehoefte zorgt voor een grote systeembelasting, terwijl IT-budgetten voor het leeuwendeel opgaan aan beheer van verouderde IT-systemen (IT-legacy) in plaats van innovatie. Dit geeft kopzorgen bij grotere organisaties. Tot dusver waren juist deze grotere organisaties voorlopers bij de ontwikkeling en implementatie van vernieuwende technologie.

Het grootste probleem is dat deze organisaties veel verschillende applicaties gebruiken en elke applicatie praat weer met verschillende andere programma´s. Het beheer van al die systemen is enorm complex en het uitvoeren van aanpassingen is te duur en neemt te veel tijd in beslag. En omdat teveel van het beschikbare IT-budget opgaat aan beheer blijft er te weinig over voor innovatie. In samenwerking met onze technische partners helpen we organisaties bij het oplossen van deze IT-legacy bottlenecks.

Flexibiliseren van IT
Natuurlijk hebben sommige grotere organisatie deze problemen reeds aangepakt. De succesvolste organisaties zijn er in geslaagd hun portfolio te rationaliseren en een aantal belangrijke processen opnieuw in te richten. Zij creëren mogelijkheden voor innovaties. Vernieuwende toepassingen waar deze organisaties zich vooral op richten hebben betrekking op customer engagement, business process management en business intelligence.

Bij deze innovatie in digitale transformatie maken we gebruik van de moderne software technologie voor onder andere het snel ontwikkelen van webapplicaties (Rapid Application Development) en optimaliseren van werkprocessen (Business Process Management & Automation). De hele aanpak is gericht op het snel bouwen van applicaties die de organisatie productiever, klantgerichter en wendbaarder maakt. Al in enkele weken worden werkbare oplossingen opgeleverd.

Wilt u uw IT-legacy bottlenecks oplossen en de klantbetrokkenheid optimaliseren, neem dan nu contact met ons op: 0202060830 of stuur een email: info@moveyourmarket.com

woensdag 24 oktober 2018

Stop met halve maatregelen, verander het verkoopproces


Hoe win je de strijd om marktaandeel? Welke groeistrategie is het beste? Groei van marktaandeel komt neer op het verkrijgen van een groter stuk van de klantentaart en is sterk gerelateerd aan omzet. Maar het gaat ook over de verhouding van omzet en directe kosten van de omzet en het effect daarvan op de cashflow.




Klanten kopen op een andere manier dan in het verleden. Daarom steken veel bedrijven tijd, energie en geld in het verbeteren van hun verkoop. De website moet interactiever, verkoopgesprekken moeten beter en verkopers krijgen training, er moet meer gebruik worden gemaakt van social media, er moet meer worden geadverteerd en zo verder. Maar wat is het daadwerkelijke effect? In de praktijk blijkt vaak dat het effect hiervan tegenvalt. Dit komt omdat deze bedrijven losstaande deelgebieden aan het optimaliseren zijn en zich niet richten op de totale toplijn.

Niet beter, maar anders
Klanten kopen niet op een betere manier in. Zij zijn op een andere manier gaan inkopen. Het verkoopproces moet daarom niet verbeteren, maar vooral veranderen. Opnieuw vormgeven en inrichten. Aangepast aan de nieuwe wijze van inkopen.  Met een andere mindset en betere klantgerichtheid. Dit betekent het proces opnieuw vormgeven en vervolgens inrichten en implementeren. Met effectief gebruik van moderne informatietechnologie. Waarbij marketing, verkoop en inkoop op het nieuwe proces zijn afgestemd en daarom ook beter kunnen samenwerken.

Een structurele update van het hele traject leidt tot een effectiever verkoopproces met een hogere toegevoegde waarde voor de klant.

Ken je klant
Verkopen is de klanten helpen inkopen. Hoe koopt de klant in? Welke fases doorloopt zij? Welke informatie wil hij in de diverse fases? Welk gedrag laat hij zien? Welk contact wil zij met uw organisatie en uw verkopers? Als je het verkoopproces spiegelt aan het inkoopproces van de klant, voelt de klant zich gewaardeerd en erkend. Je kunt dan actief inspelen op de behoefte die leeft bij de klant. Dit doe je onder andere door het online gedrag van klanten nauwkeurig te monitoren en aan de hand van deze informatie, acties automatiseren. Zo kunnen de accountmanagers met minder inspanningen meer resultaten boeken. En daar gaat het toch om?

Werk klantgericht
Natuurlijk gaat het niet alleen om het proces. Het gaat misschien wel vooral om een klantgerichte mindset en cultuur. Neem de behoefte en gedrag van de klant als uitgangspunt. Samen met een andere structuur, gebruik van modern digitale technologie en effectieve automatisering voor samenwerking en gebruik van data geeft u uw organisatie een sterk onderscheidend karakter. Dit zorgt ervoor dat uw klanten fan worden en daadwerkelijk meer omzet genereren en zelfs nieuwe klanten aanbrengen.

Zo creëren we een structurele update; hogere effectiviteit en meer toegevoegde waarde voor de klant, wat leidt tot een groter marktaandeel. Wilt u hier meer over hoe wij helpen bij het verkrijgen van een groter stuk van de klantentaart? lees meer ->

Of bel naar 0202060830 of email naar info@moveyourmarket.com.

woensdag 11 april 2018

Two faces of customer value

Two sides of the same coin: the value of the customer and the value for the customer. A customer-oriented organization competes on value, not on price. Find the relationship with customers who can represent a certain value for the organization and offer them added value.


When determining value propositions for your customers, it is about managing your investments in customer relationships. Which customers offer you which value, with which distinctive focus and with which underlying earning model? How do you develop and optimize the value of the customer for the organization? The ultimate change from product to customer-focus occurs when you focus on managing your customer portfolio, not your portfolio of activities or products.

The customer as 'most valuable asset'
The most obvious goal for determining the value of an individual customer is the investment decision. Is it worth investing in this customer? What are the future revenues that the customer will generate? In practice, not all customers appear to be profitable. For some customers, the costs to serve them exceed the expected benefits. In that case, there are only two options: adjust the operating concept (lower interaction costs and/or improve transaction value) or award the customer to another market party.

Fortunately, customer value is not static. The organization can influence the value of individual customers. By offering them a lot, customers can limit their expenses to competitors in favour of your organization, which results in a higher customer share. In addition, based on solid knowledge of your customer, you can make targeted offers for other or more expensive products; cross- and up-selling. This also increases the customer value. The organization can expect to generate more income from this customer in the future.

If we manage the customer base depending on the value of the customer for the organization, we have to calculate two types of Customer Lifetime Value (CLV). The current customer value. This is calculated on the basis of the current data from the customer and answers the question: how much is the customer worth at this moment? And the influence on the value of an individual customer, if specific activities are undertaken. This can provide an answer to the question: how much could the potential customer value be when the purchasing behaviour develops optimally?

For Topline growth is customer value development; the right attention to the right customers, essential. Feel free to contact us for an exploratory conversation. You can call 020 2060830 and ask for Ruud van der Splinter.

dinsdag 31 oktober 2017

Business Development digitally driven

Digitaliseren is inmiddels geen vraag meer. Het is vanzelfsprekend dat bedrijven meegaan. Maar waar moet u beginnen en welke keuzes maakt u? MoveYourMarket in samenwerking met Kien Systems helpt u daarbij. Wij kijken niet alleen naar technologie, maar ook naar de best practice voor uw processen en de gevolgen voor uw organisatie en uw klanten. 



De wereld wijzigt met digitale snelheid
Verwachtingen van klanten veranderen met elk innovatief product en iedere nieuwe dienst. Bijzondere digitale ervaringen die zij opdoen bij het ene bedrijf, verlangen zij ook van uw organisatie. Innovators die de markt op hun kop zetten en traditionele spelers buitenspel zetten voeren de spanning op, daarbij aangedreven door de vele nieuwe technologische mogelijkheden. Digitale technologie is de drijvende kracht achter verbetering en innovatie. Het biedt nieuwe kansen op het gebied van klantinteractie, samenwerking en verbetering van bedrijfsprocessen.

En niet alleen Customer experience 
Bent u in staat om uw klanten een betere ervaring met uw organisatie te laten beleven? Om uw medewerkers slimmer en sneller te laten samenwerken? En uw organisatie en haar (bedrijfs)processen wendbaar (agile), veilig en betrouwbaar te maken?

Met digitalisering verbetert u niet alleen de ervaring van uw klanten, maar ook de ervaring van uw medewerkers, zakenpartners, leveranciers en publiek. Eigenlijk bedoelen we iedereen die met uw organisatie in aanraking komt. Met digitalisering kunt u zich richten op Operational Excellence, om slimmer en sneller te werken, wendbaar en slagvaardig (agile) te zijn en beter te presteren. Volgens onderzoek van Massachusetts Institute of Technology (MIT) wel tot 26% beter.

Wat is de impact van digitalisering op uw business development? Van idee tot en met uitvoering?

dinsdag 5 september 2017

Met strategische focus en digitalisering op weg naar excellente klantervaring

Elke organisatie wil steeds beter presteren en betere klantervaring realiseren. Hiervoor worden regelmatig procesverbeteringen doorgevoerd. Dit leidt tot verandering, maar niet altijd tot het bereiken van de doelstellingen. Wat is er aan de hand? Hoe komt het, dat beoogde doelstellingen te vaak niet worden bereikt? 


Strategische focus voor heldere doelstellingen
Wij zien het te vaak dat veranderen zonder strategische focus niet leidt tot verbeteringen. Een strategische focus zorgt voor heldere keuzes in waar we onze aandacht aan geven en welke activiteiten we gaan uitvoeren. Je kunt nu eenmaal niet alles tegelijkertijd doen.

Met een strategische focus vergroten we de kans dat veranderingen leiden tot het bereiken van doelstellingen. Verandering is te belangrijk om in te zetten zonder concretisering van heldere uitgangspunten. Bij een strategische focus gaat het uiteindelijk om het bepalen van de belangrijkste waarde die het bedrijf kan leveren en aan wie, en het uitlijnen hiervan met commercie en verdienmodel. Want dit zijn de uitgangspunten hoe u de gunst van de klanten wint en behoudt. Onder die voorwaarde leiden veranderingen tot daadwerkelijke procesverbeteringen, hogere bedrijfsproductiviteit en excellente klantervaring.

Digitalisering van klantprocessen voor optimale wendbaarheid (agility) en klantervaring
In de samenwerking met Kien Systems optimaliseren we klantprocessen met Business Proces Management. Door digitalisering worden deze verbeteringen in het proces ingebakken. Uitgangspunt daarbij is natuurlijk om de klant optimaal van dienst te zijn. 

Het gedrag en de verwachtingen van klanten veranderen steeds sneller. Aan de ene kant biedt moderne technologie organisaties meer mogelijkheden dan ooit om hierop in te spelen. Aan de andere kant veroorzaakt het digitale speelveld veranderingen die elkaar steeds sneller opvolgen. In industrieën waar digitalisering al vroeg is gestart (media en retail) zien we dat de posities van de oude marktleiders zeer snel onder druk kwamen door nieuwkomers in de markt. En dat het gat tussen de nummer één en twee steeds groter wordt. De verwachting is dat in de komende jaren door digitalisering meer sectoren sneller veranderen. De technische beperkingen zijn voorbij – onder andere door low-code software technologie en de mogelijkheden voor het oplossen van IT-legacy bottlenecks. Echter, veel organisaties zijn nog niet zover en hebben moeite om de nieuwe mogelijkheden en snelheid bij te houden. 

Digitale transformatie draait om snelheid en relevantie
Waarom lukt het sommige bedrijven wel om snel in te spelen op de veranderende klantvraag en andere niet? Hoe dicht je het steeds groter wordende gat met bedrijven die het wel kunnen? En net zo snel worden is niet genoeg. Je zult sneller en slimmer moeten zijn om de inhaalslag te maken.

Succesvolle bedrijven opereren vanuit klantervaring-ontwerp. Hier zijn veel onderdelen van de organisatie bij betrokken, maar het vertrekpunt is altijd de klant. Waar de nieuwste software technologie en business process management de moderne tools zijn, bepaalt de klantervaring het succes:
  • Zorg dat alles wat u doet relevant is voor (en vanuit) de klant
  • Zorg dat u snel kunt reageren op veranderend klantgedrag en dat u nieuwe mogelijkheden direct kunt toepassen
  • Richt u op snelle uitrol van nieuwe functionaliteiten en gebruik hiervan door klanten.
De begrippen digitalisering en digitale transformatie worden nogal eens door elkaar heen gebruikt. Gartner omschrijft digitale transformatie als het gebruik van digitale technologieën als hefboom om de innovatie van operationele processen, klantervaringen en businessmodellen te optimaliseren. Digitalisering is puur het digitaal maken van een bepaald bedrijfselement, zoals het inrichten van een webshop, het bouwen van een app voor klantloyaliteit of het digitaal inrichten van een bedrijfsproces. Hoewel digitalisering en digitale transformatie zeker niet hetzelfde zijn, hebben ze wel alles met elkaar te maken. In zekere zin is een digitale transformatie de optelsom van een strategisch onderbouwde mix van digitalisaties. Voor veel organisaties geldt dan ook dat digitalisering een perfecte opmaat is voor digitale transformatie.

Wilt u van gedachten wisselen over het optimaliseren van de klantervaring voor uw organisatie, neem dan contact met mij op: 0202060830 of stuur mij een email: ruud@moveyourmarket.com

donderdag 16 maart 2017

Jezelf opnieuw uitvinden

JEZELF OPNIEUW UITVINDEN
MoveYourMarket zet The Soul Food Company terug op de kaart

Amsterdam, maart 2017.  Soms ontmoet je een ondernemer waarvan je direct zegt: ‘Zo, die zit echt op z’n plek! De onderneming is volledig in overeenstemming met de ondernemer. Compleet in balans. Daniëlle van den Stoom is zo’n ondernemer. Sinds 2010 runt zij The Soul Food Company, waarmee ze haar klanten leert gelukkig te worden met behulp van Ayurveda, Tarot en Chakraleer. In 2016 maakte Daniëlle een bijzondere ontwikkeling door. Samen met Ruud van der Splinter van MoveYourMarket zette zij haar eigen onderneming opnieuw op de kaart. Ik sprak met Daniëlle over de groei die zij als zelfstandig onderneemster doormaakte en de rol die Ruud van de Splinter daarin speelde.

Door Cick Geers

Daniëlle van den Stoom merkte begin 2016 dat er iets moest veranderen. The Soul Food Company was in 2010 ontstaan uit Daniëlle s eigen ervaring met de Ayurvedische levenswijze. Na een zware stressvolle periode in haar leven, waarin ze zocht naar geestelijke en lichamelijke balans en gezondheid, was het deze levensstijl die haar er weer bovenop bracht. ‘Ieder mens bestaat uit vijf natuurelementen: aarde, water, vuur, lucht en ether. Ik heb zelf ervaren hoe goed het voelt wanneer deze natuurelementen in balans zijn.  Dat kreeg ik voor elkaar door op te zoek te gaan naar mijn specifieke Ayurvedisch type. Daarop heb ik mijn voeding aangepast.  In het begin van The Soul Food Company richt Daniëlle zich vooral op het geven van Ayurvedische voedingsadviezen. Gaandeweg maakt ze zelf professioneel en persoonlijk een ontwikkeling door. ‘Ik heb gezien hoe de levensenergie door de chakra’s stroomt én heb via de Tarot inzicht gekregen in wat mijn energie verstoorde. Op basis daarvan heb ik mijn lifestyle aangepast.  Ik voelde me lichamelijk beter, ik werd energieker en zat beter in mijn vel. Deze holistische insteek, waarbij alles onlosmakelijk met elkaar is verbonden, wilde ik overbrengen aan anderen’, vertelt Daniëlle . Ze merkt echter dat de meeste klanten alleen bij haar komen vanwege de voedingsadviezen. ‘Dat ging wringen’, gaat de vriendelijke onderneemster verder. ‘Ik wilde immers meer doen voor mijn klanten, het begrip ‘Soul Food’ meer betekenis geven dan alleen voeding, maar het kwam er niet uit. Dat frustreerde me enorm, ik had het gevoel dat ik niet het juiste deed. Waarom trek ik niet de juiste klanten’?

Via een bevriende relatie ontmoet ze Ruud van der Splinter van MoveYourMarket. Het bedrijf is de specialist als het gaat om het optimaal uitlijnen van merk, uiting en verdienmodel. Van der Splinter werkt op basis van een bewezen succesvolle methode aan duurzame groei van Nederlandse MKB bedrijven. Het businesspotentieel van een organisatie wordt in kaart gebracht, waarna merk en verdienmodel coherent gemaakt worden. Deze strategische fase wordt opgevolgd door de fase waarin gerichte acties richting de markt worden uitgevoerd.

 ‘Ik ben wars van snelle marketingtrucs en zag best op tegen een samenwerking met een bureau dat termen gebruikt als business-development; geïntegreerde ontwikkeling van merk, commercie en business’, lacht Daniëlle. ‘Het stond voor mijn gevoel zover af van mijn gedachtegoed. Het klikte echter meteen tussen Ruud en de onderneemster. ‘Ruud doorzag direct wat het probleem binnen mijn bedrijf was. Mijn merk en dat waar ik voor sta stemde niet overeen met de manier waarop ik mijn geld verdiende’. MoveYourMarket start vervolgens samen met Daniëlle een traject waarin duidelijk moet worden waar Daniëlle goed in is en waar ze zich op moet focussen. ‘Ruud adviseerde me bij mezelf te blijven; ik ben mijn merk, ik ben The Soul Food Company’. Tijdens de intensieve samenwerking ontdekt Daniëlle dat haar website en haar Facebookpagina een onjuist beeld schetsen van dat waarvoor Daniëlle eigenlijk staat. ‘Ik moest veel meer de nadruk leggen op de samenhang en het verband tussen voeding en lifestyle. De holistische aanpak, de kracht van het gehele pakket en niet zozeer alleen de voeding. Dat staat veel dichter bij mijzelf, ik kan het geheel nu ook veel krachtiger brengen’.

Na een flinke opfrisbeurt van website en Facebookpagina, waarin de positionering van het merk ‘The Soul Food Company’ duidelijk neergezet wordt, merkt Daniëlle dat de associatie van de potentiële klanten met haar bedrijf verandert. ‘De aanpak van MoveYourMarket werpt haar vruchten af! Ik trek nu klanten die niet alleen maar voor een voedingsadvies komen. Ze staan open voor mijn totale aanpak. Ik kan echt zeggen dat mijn klanten nu beter bij mij passen. Ik doe nu waar ik echt goed in ben en, hartstikke belangrijk, ik ook gelukkig van word. Dat straalt af op mijn bedrijf en dat leidt tot een betere balans en duurzame groei’.

Over de samenwerking met MoveYourMarket is Daniëlle enthousiast. ‘Ruud zag wie ik was en wat bij mij paste. Hij liet me kijken naar mezelf en de marketingkracht daarvan te ontdekken. Hij liet mij mezelf opnieuw uitvinden en bracht het fundament terug onder mijn onderneming’.

Lees hier meer over The Soulfood Company