maandag 4 januari 2016

Wat gisteren nog kon moet vandaag anders...

Gisteren kon u nog in de voetsporen van uw concurrent stappen en deze kopiëren. Gisteren kon u nog winnen op productiviteit en was een gemiddeld product nog goed genoeg om grote winst te maken. En gisteren konden wij het ons nog veroorloven om belangrijke keuzes uit te stellen.



Vandaag is uw klant echter niet meer dezelfde als gisteren. Hij krijgt veel meer informatie over veel verschillende kanalen. Hij kan makkelijker communiceren, ook met mensen die hij niet kent. Hij wil een beter product. Hij wil snellere levering en hij wil, meer dan voorheen, bevestiging krijgen dat zijn aankoop de beste is. De macht is verschoven. En klanten weten dat.

Hoe gaat u met deze veranderingen om? Hoe voorkomt u dat u uitgespeeld bent en uw marges kleiner worden? Hoe maakt u nieuwe klanten? En waar legt u de focus?

Het onderscheidend vermogen van uw merk biedt de oplossing. Maar pas op! Verlies door de bomen het bos niet. Zoek uw kern. Bepaal eerst de strategische focus van uw merk en op welke manier u uw merk optimaal kan benutten voor uw business. De recente opkomst van web-applicaties, de snelle ontwikkeling van social media en alle nieuwe mogelijkheden voor interactie, bieden uw merk grote kansen, maar ook en vooral uitdagingen. Vandaag gaat interactie tussen uw merk en uw klanten verder dan marketing… Kansen waar bedrijven optimaal gebruik van kunnen maken.

Nieuwe vormen van communicatie bieden niet alleen mogelijkheden voor verdergaande interactie en onderscheid, maar ook voor optimale loyaliteit. Er ontstaat verdieping in relaties tussen klanten onderling en tussen de klanten en het bedrijf. De essentie van de communicatie is verschoven van 'één-op-veel' naar 'veel-op-veel' en naar het delen en gezamenlijk ontwikkelen van informatie. Uw merk zal zich meer en meer moeten richten op het verdienen van aandacht. Door deelname aan het communicatieproces, het bieden van unieke oplossingen en directe waarde, het delen van informatie en betrokkenheid bij maatschappelijke processen. Dit stelt niet alleen andere eisen aan de ontwikkeling van uw merk, maar ook aan uw communicatie en marketing.

Traditionele commercie werkte op basis van segmentatie, campagnes en push. Dit sluit nu niet meer aan bij het leven van de klant. De klant laat zich niet plannen. Door de huidige mogelijkheden van de verschillende mediavormen zijn mensen en bedrijven doorlopend ‘connected’. Always on. Dit beïnvloedt de verwachtingen die mensen hebben van bedrijven en hun merken. Segmenten zijn niet meer statisch. Productievoordeel wegen niet meer op tegen onderscheidend vermogen. Behoeften zijn niet constant en het gedrag van klanten is veranderlijk. Acceptatie en sociale betrokkenheid spelen een belangrijke rol. En het is essentieel voor bedrijven om te onderkennen hoe belangrijk oprechte interesse en het bieden onderscheid en echte waarde is.

Dit alles biedt bedrijven geweldige kansen. Maar het stelt ook eisen aan de organisatie; aan de (psycho)logische coherentie van uw merkpropositie en de manier van commercie. Niet alleen op procesniveau, waar de inzet van de juiste instrumenten essentieel is, maar vooral aan de mentaliteit van betrokkenen. Van meer naar uniek. Van product- naar klantgerichtheid. Van campagnes naar dialoog. Van respons naar echte interesse. Van push naar waarde. Zo moet het vandaag.

Wilt u vandaag meer met uw merk doen? Neem dan contact op met ruud@moveyourmarket.com of bel 0202060830

Geen opmerkingen:

Een reactie posten