Wanneer merk, commercie en verdienmodel niet op
elkaar zijn afgestemd, is er werk aan de winkel!
‘Je hoort een merk en direct krijg je daar
associaties bij. Zo werkt dat onbewust bij de mens. Vandaar dat de meeste
bedrijven erg veel aandacht besteden aan hun merken. Je wilt immers wel onthouden worden door je potentiele afnemers. Maar
matcht dat merk wel met dat waar je werkelijk je geld mee verdient’? Ik heb daar een duidelijke mening
over: ‘Alleen een mooi merk zonder bijpassend verdienmodel en vice versa levert
geen business. Het moet matchen’.
In de ruim twintig jaar ervaring met business ontwikkeling, heb ik het al meerdere
malen voorbij zien komen: Een merk roept positieve associaties op, maar leidt
uiteindelijk niet tot voldoende winst of groei. ‘Hartstikke zonde’, want: ‘als merk en verdienmodel niet dezelfde focus hebben, dan verliest de communicatie naar de doelgroep zijn kracht en haal je
niet het optimale uit je merk’.
Ik heb mijn sporen ruimschoots verdiend in finance en
commercie bij o.a. Unilever, Philips en Exact en help al ruim twintig jaar mkb-ondernemers met business ontwikkelingen. Ik heb studies van historische successen en falen van
Nederlandse merken en businessmodellen vertaald in een praktische aanpak voor
meetbare resultaten. Ik werk samen met mijn klant aan hun Commerciële Formule. Ik kijk daarbij naar het businesspotentieel: welke vraagstukken zijn aan de
orde en waar liggen de prioriteiten? We formuleren een aangepaste of nieuwe Commerciële Formule, waarbij we merk, commercie en financiën op elkaar afstemmen. En hands-on ondersteun ik de klant
met daadwerkelijke uitvoering van acties richting de markt. Ik ben dus op
zowel strategisch, tactisch als operationeel niveau nauw betrokken bij zowel het
veranderingsproces als bij de uitvoering van acties naar de markt. Het resultaat is een
hernieuwde focus op dat waar het bedrijf voor staat gecombineerd met een betere
merkbeleving en een directe verbetering van de merkwaarde.
Ik ben ervan overtuigd dat je merk moet overeenstemmen met
de manier waarop je geld verdiend. Een goed
voorbeeld daarvan is de makelaar die, door verschillende
marktomstandigheden, geconfronteerd werd met teruglopende inkomsten. Zij bemiddelden in verkoop van woningen en dat was ook de associatie van hun potentiële
klant. Na gedegen inventarisatie bleek dat het
bedrijf echter meer geld kon verdienen met het aankopen en verhuren van woningen (business potentieel). Het bedrijf bleek goed te passen bij die
bedrijfsactiviteiten.
Door het merk en het verdienmodel coherent te maken (strategische focus) was de voortgang van het bedrijf gegarandeerd en konden de
acties naar de markt optimaal ingezet worden (commerciële formule).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten